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TBT協定について

TBT協定について

1.WTO協定の概要

WTO(世界貿易機構:World Trade Organization)は、多角的貿易交渉の結果を実施する国際機関として1995年1月に発足しました。日本は、1994年12月の国会での承認を得てWTO発足と同時に加盟(WTO協定へ批准)しています。

WTO協定の構成


2.TBT協定の基本的考え方と意義

国際貿易において、工業製品等の規格や、その規格の適合性を評価する手続きが、不要な貿易障害を起こさないようにすることが基本理念です。
TBT協定は、強制規格、任意規格や適合性評価手続きの策定における透明性を確保し、また、国際規格や国際的ガイドを基礎とすることにより国際的な調和がを進めることにより、その結果として、貿易障害としての基準・認証制度を可能な限り低減することが目的です。

3.TBT協定の概要

(1)TBT協定
TBT協定とは、1979年4月に国際協定として合意されたGATTスタンダードコードが1994年5月にTBT協定として改訂合意され、1995年1月にWTO協定に包含されたものです。TBT協定はWTO一括協定となっており、WTO加盟国全部に適用されています。 
TBT協定は、工業製品等の各国の規格及び規格への適合性評価手続き(規格・基準認証制度)が不必要な貿易障害とならないよう、国際規格を基礎とした国内規格策定の原則、規格作成の透明性の確保を規定。
(2)基本的構造
加盟国に対して、強制規格、任意規格、適合性評価手続について、その運用に関しては内国民待遇・最恵国待遇の付与、制定については国際規格やガイドを基礎として制定すること及び必要な公告手続きを行い、他の加盟国等の意見を受け付けること等を義務づけています。
また、強制規格及び適合性評価手続の結果については、他国のものが自国のものと異なる場合においても、それらが同等であると認められる場合において受入れることについて規定しています。
他方、発展途上国については、技術援助、例外措置を広範に許容しています。

TBT協定の基本的構造


4.強制規格に関する規定

輸入産品について内国民待遇及びMFN待遇を付与すべきこと(2.1)、正当目的(安全保障、詐欺的行為の防止、安全、気候、基本的な技術上の問題等)のため必要最低限のものであること(2.3)、強制規格が必要な場合は国際規格を基礎として用いること(2.4)等を義務づけています。
また、他国の強制規格が自国の強制規格と異なる場合においても、他国の強制規格を同等なものとして受け入れることに積極的な考慮を払う旨規定しています(2.7)。
さらに、強制規格案が国際規格に適合していない場合において、WTO事務局への事前の通報等を義務づけています(2.9・2.12)。

5.任意規格に関する規定

加盟国は、自らの中央政府機関が適正実施基準を受入れ、遵守することを確保するとともに、非政府機関についてもその受入れ及び遵守を確保するために利用しうる妥当な措置をとるべき旨規定しています(4.1)。

(1)適正実施規準
適正実施規準(CGP:Code of Good Practice)は、TBT協定附属書3に規定されており、標準化機関(政府、非政府を問わないWTO加盟国の全標準化団体)が任意規格を立案、制定する場合に遵守すべき事項を規定しています(事前公告義務等)。
(2)JISにおける実施例
日本工業標準調査会(JISC)事務局:産業技術環境局 基準認証ユニットは、JISCホームページ、通商弘報、経済産業公報、標準化ジャーナル等を利用して、JIS作成に関しての透明性を確保しています。
※通報の詳細は、「WTO/TBT通報について」のページをご覧下さい。

6.適合性評価手続に関する規定

加盟国が行う強制規格及び任意規格に対する適合性評価手続について、国際標準化機関(International Standardizing Bodies)の定める指針(Guides)又は勧告(Recommendations)を基礎として用いることを義務づけています(5.4)。
また、適合性評価手続案が国際指針等に適合していない場合において、WTO事務局への事前の通報等を義務づけています(5.6)。
さらに、加盟国に対し、国際標準化機関の定める指針又は勧告に従い認定(Accreditation)等を受けた海外の認証機関(Conformity Assessment Bodies)については、十分な技術的能力があると認め、可能なときはその適合性評価手続の結果の受入れ確保を義務づけています(6.1)。
また、加盟国間で、適合性評価手続の結果の相互承認(Mutual Recognition)交渉を行うことを奨励しています(6.3)。

7.3年見直し

同協定15.4の規定に基づき、3年ごとにその実施状況を踏まえた見直し作業を行うこととなっています。これまで、平成9年から3年ごとに3年見直しを実施しました。 特に、第2回の3年見直しでは、 国際規格作成に関する諸原則(透明性、開放性、公平性、適合性、一貫性、途上国への配慮等 )についての委員会決定をしました。

3年見直し関係資料は3年見直し資料集に掲載しています。

参考 TBT協定の主なポイント

第2条
中央政府機関(Central Government Bodies)の強制規格 (Technical Regulation)に関連する条項では、2.4において、国際規格を基礎として強制規格を実施することを義務づけ。
第4条
任意規格(Standards)の制定に関する条項では、4.1において、加盟国に対し、中央標準化機関(Central Standards Bodies)の規格制定等に関する適正実施規準(Code of Good Practice)の受入れ確保を義務づけ。
第5条
中央政府機関による適合性評価に関する条項では、5.4において、加盟国が行う強制規格及び任意規格に対する適合性評価手続について、国際標準化機関 (International Standardizing Bodies)の定める指針(Guides)又は勧告(Recommendations)を基礎として用いることを義務づけ。
第6条
中央政府機関による適合性評価手続の結果の申入れ (Recognition)に関する条項では、6.1において、加盟国に対し、国際標準化機関の定める指針又は勧告に従い認定(Accreditation)等を受けた海外の認証機関(Conformity Assessment Bodies)については、十分な技術的能力があると認め、可能なときはその適合性評価手続の結果の受入れ確保を義務づけ。
また、加盟国間で、適合性評価手続の結果の相互承認(Mutual Recognition)交渉を行うことを奨励。
附属書3
任意規格の制定等に関する「適正実施規準」では、標準化機関が規格制定の際に満たすべき手続等を規定。
  • 貿易の障害となるような規格制定を回避。
  • 国際規格を基礎とした任意規格の制定。
  • 国際規格制定への積極的参画。
  • 規格制定に関する作業計画を少なくとも6か月に1回公表。
    また、ISO/IEC情報センターに作業計画の存在を通報。
  • 規格制定前には、少なくとも60日の意見受付期間を設置。

REF. Principal Points of Agreement on Technical Barriers to Trade

Article 2
Preparation, Adoption and Application of Technical Regulations by Central Government Bodies

With respect to the Central Government Bodies, Members shall use relevant international standards as a basis for their Technical Regulations.

(Article 2.2)
Members shall ensure that technical regulations are not prepared, adopted or applied with a view to or with the effect of creating unnecessary obstacles to international trade. For this purpose, technical regulations shall not be more trade-restrictive than necessary to fulfil a legitimate objective, taking account of the risks non-fulfilment would create. Such legitimate objectives are, inter alia: national security requirements; the prevention of deceptive practices; protection of human health or safety, animal or plant life or health, or the environment. In assessing such risks, relevant elements of consideration are, inter alia: available scientific and technical information, related processing technology or intended end-uses of products.
(Article 2.4)
Where technical regulations are required and relevant international standards exist or their completion is imminent, Members shall use them, or the relevant parts of them, as a basis for their technical regulations except when such international standards or relevant parts would be an ineffective or inappropriate means for the fulfilment of the legitimate objectives pursued, for instance because of fundamental climatic or geographical factors or fundamental technological problems.
(Article 2.5)
A Member preparing, adopting or applying a technical regulation which may have a significant effect on trade of other Members shall, upon the request of another Member, explain the justification for that technical regulation in terms of the provisions of paragraphs 2 to 4. Whenever a technical regulation is prepared, adopted or applied for one of the legitimate objectives explicitly mentioned in paragraph 2, and is in accordance with relevant international standards, it shall be rebuttably presumed not to create an unnecessary obstacle to international trade.

Article 4
Preparation, Adoption and Application of Standards

Members shall ensure that their Central Government Standardizing Bodies accept and comply with the Code of Good Practice(referred to as "CGP") for the Preparation, Adoption and Application of Standards.

(Article 4.1)
Members shall ensure that their central government standardizing bodies accept and comply with the Code of Good Practice for the Preparation, Adoption and Application of Standards in Annex 3 to this Agreement (referred to in this Agreement as the "Code of Good Practice"). They shall take such reasonable measures as may be available to them to ensure that local government and non-governmental standardizing bodies within their territories, as well as regional standardizing bodies of which they or one or more bodies within their territories are members, accept and comply with this Code of Good Practice. In addition, Members shall not take measures which have the effect of, directly or indirectly, requiring or encouraging such standardizing bodies to act in a manner inconsistent with the Code of Good Practice. The obligations of Members with respect to compliance of standardizing bodies with the provisions of the Code of Good Practice shall apply irrespective of whether or not a standardizing body has accepted the Code of Good Practice.
(Article 4.2)
Standardizing bodies that have accepted and are complying with the Code of Good Practice shall be acknowledged by the Members as complying with the principles of this Agreement.

Article 5
Procedures for Assessment of Conformity by Central Government Bodies

Members shall ensure that Central Government Bodies use Relevant Guides or Recommendations issued by International Standardizing Bodies as a basis for their conformity assessment procedures.

(Article 5.4)
In cases where a positive assurance is required that products conform with technical regulations or standards, and relevant guides or recommendations issued by international standardizing bodies exist or their completion is imminent, Members shall ensure that central government bodies use them, or the relevant parts of them, as a basis for their conformity assessment procedures, except where, as duly explained upon request, such guides or recommendations or relevant parts are inappropriate for the Members concerned, for, inter alia, such reasons as: national security requirements; the prevention of deceptive practices; protection of human health or safety, animal or plant life or health, or the environment; fundamental climatic or other geographical factors; fundamental technological or infrastructural problems.

Article 6
Recognition of Conformity Assessment by Central Government Bodies

Members shall ensure, whenever possible, that results of conformity assessment procedures by Conformity Assessment bodies with relevant guides or recommendations issued by International Standardizing Bodies, as an indication of adequate technical competence. Also, members are encouraged to be willing to enter into negotiations for the conclusion of agreements for the Mutual Recognition of results of each other's Conformity Assessment Procedures.

Annex 3
CGP for the Preparation, Adoption and Application of Standards

Any Standardizing Body shall
  • ensure that standards are not prepared, adopted or applied with a view to, or with the effect of, creating Unnecessary Obstacles to International Trade.
  • use International Standards, if any, as a basis for the standards they develop.
    F. Where international standards exist or their completion is imminent, the standardizing body shall use them, or the relevant parts of them, as a basis for the standards it develops, except where such international standards or relevant parts would be ineffective or inappropriate, for instance, because of an insufficient level of protection or fundamental climatic or geographical factors or fundamental technological problems.
  • participate in a particular International Standardization Activity.
  • publish a Work Programme at least once every six months.
    notify the existence thereof to the ISO/IEC Information Centre.
  • allow a period of at least 60 days for the submission of comments on the draft standard before adopting it.

Skeleton of AGREEMENT ON TECHNICAL BARRIERS TO TRADE

Article 1:
General Provisions

TECHNICAL REGULATIONS AND STANDARDS

Article 2:
Preparation, Adoption and Application of Technical Regulations by Central Government Bodies
Article 3:
Preparation, Adoption and Application of technical Regulations by Local Government Bodies and Non-Governmental Bodies
Article 4:
Preparation, Adoption and Application of Standards

CONFORMITY W/ TECHNICAL REGULATIONS AND STANDARDS

Article 5:
Procedures for Assessment of Conformity by Central Government Bodies
Article 6:
Recognition of Conformity Assessment by Central Government Bodies
Article 7:
Procedures for Assessment of Conformity by Local Government Bodies
Article 8:
Procedures for Assessment of Conformity by Non-Governmental Bodies
Article 9:
International and Regional Systems

CONFORMITY W/ TECHNICAL REGULATIONS AND STANDARDS

Article 10:
Information About Technical Regulations, Standards and Conformity Assessment Procedures
Article 11:
Technical Assistance to Other Members
Article 12:
Special and Differential Treatment of Developing Country Members

INSTITUTIONS, CONSULTATION AND DISPUTE SETTLEMENT

Article 13:
Information About Technical Regulations, Standards and Conformity Assessment Procedures
Article 14:
Technical Assistance to Other Members

FINAL PROVISIONS

Article 15:
Final Provisions

ANNEXES

Annex 1:
Terms and Their Definition for The Purpose of this Agreement
Annex 2:
Technical Expert Groups
Annex 3:
Code of Good Practice for the Preparation, Adoption and Application of Standards

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